Sølvsmykker

Mammas hobby har nå også blitt min hobby.. ^_^

I går, tirsdag, tok jeg turen til mamma for å lære å lage sølvsmykker av ringer. Hun har gitt meg noen smykker hun har laget tidligere. Disse finner du her:
Mamma’s hobby
Mer av mamma’s hobby

Jeg fikk være med på hele gangen i smykkelagingen. Det var moro! ^_^ Og her skal du få se:

Først måtte vi tvinne riktig tykkelse av sølvtråden rundt riktig størrelse på doren. Det må være stramt, og tett i tett.

Sølvtråden ferdig tvinnet

Når vi da har en hel spiral tar vi den av doren og setter den fast i en tvinge. Deretter begynner vi å sage gjennom den, og slik blir det mange små ringer.

Spiralen satt fast i tvingen.

Sager gjennom spiralen.

Da er ringene klare til bruk. Mamma pleier å legge de i en egen beholder merket med størrelse på tråden og doren som er brukt.

Ringene ferdige og klare til bruk.

Jeg bladde meg frem til et mønster jeg ville prøve, og satte deretter igang. Jeg hadde bestemt meg for å lage et par øredobber, siden dette er litt mindre jobb og veldig greit for å komme igang.

Boka og mønsteret jeg lagde.

Jeg lagde mønsteret i to ulike størrelser, og festet de sammen. Deretter festet jeg selve øredobben til ringene. Tok ikke så lang tid, men det var veldig moro. Så dette kommer jeg til å lage mye mer av. ^_^

De små elementene.

To elementer hver for seg, og to satt sammen.

Øredobbene ferdige.

Slik ble de på. ^_^

Skal tilbake til mamma for å lage mer i morgen. Det gleder jeg meg til. 🙂 Øredobbene ble litt tunge, så skiftet ut selve øredobben. Skal kanskje ordne litt på de i morgen også, så kommer nok noen flere bilder da. 🙂

9 kommentarer

Filed under Smykker

9 responses to “Sølvsmykker

  1. Heihei;-)
    Jeg har så sinnsykt lyst til å begynne å lage slike sølvsmykker selv.. Hvor fikk du kjøpt boka med mønsteret?
    Øredoblene ble kjempe fine;-)

    • Majitah G.

      Det er skikkelig moro!
      Det er min mor som har kjøpt boka, gjennom kurs i Lørenskog Husflidslag.
      Men jeg kan sjekke opp litt om hvor man kan få tak i den. Er iallefall en veldig bra bok. ^_^

    • Majitah G.

      Du får kjøpt boka hos Edeltek (http://www.edeltek.no/).
      Den heter «Kæder lavet af ringe». 🙂
      Der har de også det meste du burde trenge til smykker..

  2. christine

    Hei.
    Jeg har kjøpt inn sølvtråden som jeg trenger til å lage slike ringarmbånd og to tenger. Vet du om noe annet enn platesaks enn kan bruke for å tvinne sølvtråden til rundinger? Og hvor grove sagblader jeg trenger? Og hvor stor sag? Sølvtråden jeg har kjøpt er 0,6mm. Og om det er noe annet jeg trenger også?

    • Majitah G.

      Hei Christine!
      Beklager _veldig_ sent svar..!

      For å tvinne sølvtråden bruker vi noe vi kaller rigleapparat med dor. Størrelsen på doren er det som bestemmer hvor stor ringen skal bli.
      Tråden som er mest brukt er 1,2 mm. Den er lettest å bruke. Ellers har jeg brukt både 1,5 mm og 0,8 mm, men det kan fort bli for tykt/tynt og vanskelig å jobbe med.
      Sagbladene vi har brukt er 3/0 (sagblad for metall).
      Boken jeg har brukt heter «Kæder laget af ringe», den er på dansk, men veldig enkelt beskrevet, og fin å forstå.
      Alt du trenger får du kjøpt hos Edeltek, og de kan guide deg til hva du trenger av utstyr om du ringer de og hører.

      Håper dette var til hjelp!
      _Majitah

  3. else hoseth

    så fine smykker.jeg har nettopp lært meg og lage kongemønster .d skal bli et armebånd. vet du hvor moren din har kjøpt doren og tvingen.Dette er jo så gøy.

    • Majitah G.

      Hei!
      Kjempemorsom hobby!
      Som du ser i tidligere kommentarer ligger det link til Edeltek. Der får du kjøpt alt du trenger av utstyr. 🙂
      _Majitah

  4. Hvor kjøpte du sølvet?

    • Majitah G.

      Hei,
      Det skal du kunne kjøpe hos Edeltek, som du finner link til i en tidligere kommentar.
      I menyen til venstre på den siden er det under Metaller -> Sølv 935/- og 925/- -> Sølvtråd
      🙂
      _Majitah

Legg igjen en kommentar

